Door de jaren heen zijn er diverse noemenswaardige en unieke projecten georganiseerd.

Overige projecten als Waaghalzen, Culinaire Oliebollen, Doe-dagen en de Marco Borsato Wijnen.

Overige projecten

Vaak met succes en vaak meermaals herhaalt. Waaronder de Dag van Ruud (2012-2013-2014), de Culinaire Oliebol (2012-2013), de Waaghalzen (2016) en de Marco Borsato Wijnen (2007-2008).

Waaghalzen

Samen met de topchocolatiers van Chocolate Girl introduceerde JCI Alkmaar in 2016 een uniek product voor liefhebbers van chocolade en kaas: Waaghalzen. Met de verkoop van de chocoladekaasbonbons wil JCI Alkmaar proberen extra geld voor goede doelen in onze regio bijeen te brengen. De Waaghalzen speelden een prachtige hoofdrol tijdens de jubileumeditie van het Alkmaar Culinair Plaza. “Het idee voor de Waaghalzen was in 2014 ontstaan tijdens een brainstormsessie met topchocolatiers. Waarom geen chocolade combineren met een trots Alkmaars product? Zo is de Pure Pacanaca ontstaan, met een ganache van Oud Alkmaar kaas. Heel Alkmaars dus,” zegt Daan Faber, JCI lid en eigenaar van Chocolate Girl.

Dubbel lekker, dubbel genieten

Waaghalzen. Je moet er een beetje lef voor hebben. Elke bonbon combineert uitdagende wereldsmaken van verantwoorde herkomst. Chocolade en kaas, maar ook verse kruiden. Gemixt tot in perfectie. Leuk om te geven, heerlijk om te krijgen. Elk doosje Waaghalzen bevat drie unieke smaakcombinaties. De Pure Pacanaca is gevuld met een ganache van Old Alkmaar kaas en pure chocolade, de Milky Magic combineert Parmezaanse kaas en basilicum met zachte melkchocolade en de Wacky White is gemaakt van romige witte chocolade, een lichte roomkaas en een fijn scheutje citroen. “Het is Yin & Yang voor je mond. We geven soms heel aparte smaken een verfijnde, nieuwe balans. Je weet niet wat je proeft,” zegt Faber.

Culinaire oliebol

In samenwerking met Michelinster Restaurant Apicius en Koninklijk brood & banket Bakker Koning heeft de Junior Kamer Alkmaar in 2012 een nieuw project voor de goede doelen ontwikkeld. In de laatste week van december werden er speciale, culinaire oliebollen gebakken en verkocht in de regio Groot-Alkmaar. De verkoop verloopt zowel via leden van de Junior Kamer Alkmaar als alle winkels en wijken van Bakkerij Koning. De opbrengst van de oliebollen kwam ten goede aan Kinderkookcafé Alkmaar en de Culibus. Het eerste jaar ontvingen het KinderKookCafé Alkmaar en de Culibus ieder een cheque van € 1.750,00 als resultaat van de verkoop van de Culinaire Oliebollen in december 2012.

Chef-kok Thorvald de Winter en banketbakker Leander Koning hebben zich de novembermaand gebogen over een culinair recept voor een oliebol. Het is duidelijk dat dit geen standaard oliebol wordt, gezien de verdiensten van beide vakspecialisten. Uiteindelijk zijn er meer dan 10.000 Culinaire Oliebollen verkocht voor het goede doel.

Dag van Ruud

Na een succesvolle editie in 2013 heeft de Junior Kamer Alkmaar, bekend van evenementen als het Alkmaar Culinair Plaza en de JCI Challenge, in 2014 wederom de Dag van Ruud georganiseerd. Het evenement is in samenwerking met Monkey Town Alkmaar, Stichting Babyspullen en de Voedselbank met succes georganiseerd.

Ongeveer 130 gezinnen uit de regio Alkmaar, die onder de armoedegrens leven, konden terecht bij Monkey Town Alkmaar om een dagje in de watten te worden gelegd. Terwijl de ouders konden ontspannen met een spelletje bingo, met zeer veel en vooral mooie prijzen, konden de kinderen genieten van het geheel vernieuwde speelparadijs. Het eten en drinken was geheel verzorgd, zodat de gezinnen niets te kort kwamen. Aan het einde van de avond gingen alle deelnemers met een goed gevulde goodiebag, mogelijk gemaakt door de partners van de Dag van Ruud, weer voldaan naar huis. Zichtbaar was vooral de dankbaarheid en vreugde bij de deelnemers, terwijl ook de organisatoren genoegzaam konden terugkijken op een geslaagd evenement.

Van links naar rechts: Rene Pronk, Sebastiaan Westmeijer, Harald Boekel, Ruud Nome, Niels Lubach en Pieter de Boer

De Dag van Ruud is een initiatief van Ruud Nome, (inmiddels) oud-lid van de JCI Alkmaar. Het uitgangspunt is het organiseren van een geheel verzorgde en leuke dag voor een bevolkingsgroep die dit hard nodig heeft en verdient. Om dit evenement jaarlijks mogelijk te maken heeft de organisatie een aantal partners om zich heen verzameld om dit evenement tot een succes te maken. De partners van de Dag van Ruud zijn: Vezet, Bruyn International BV, Braas Brood en Banket, Nic. Oud, Bak Alkmaar, LeKo Expeditie, Zwaluw Groep en McDonald’s.

Meer informatie: www.dagvanruud.nl

Marco Borsato wijnen

In samenwerking met wijnhandel Tamis, Ter Burg Offset en met medewerking van Marco Borsato ontwikkelde K en S ontwerpers uit Alkmaar een wijnetiket voor een drietal Italiaanse wijnen. Opdrachtgever van dit initiatief was de JCI Alkmaar. De opbrengst was bestemd voor Warchild, waarvan de van oorsprong Alkmaarse zanger ambassadeur is.

Het etiket van de wijnen van het Zuid-Italiaanse huis Cantele werd van portret en handtekening van Marco Borsato voorzien. De wijnen droegen namen die pasten in de Warchild-filosofie: een rode getiteld ‘Vooruitgang’, een witte die ‘Toekomst’ werd gedoopt en een rosé die als ‘Ontwikkeling’ werd gebracht. De wijnen werden geproduceerd in de ‘hak’ van de Italiaanse laars, in het wijngebied Puglia. Per fles werd een euro aan de Stichting Warchild geschonken.